Πέμπτη 26 Ιουλίου 2012

Τα χρώματα των καναρινιών φωνής Timbrado Español


Στο άρθρο αυτό, θα κάνουμε μια μικρή αναφορά στα χρώματα των καναρινιών Timbrado Español.

Έχουμε ξαναπεί ότι στα καναρίνια Timbrado, ακριβώς επειδή πρόκειται για καναρίνια φωνής, δεν μας απασχολούν οι μεταλλάξει και οι χρωματισμοί.

Εξαίρεση, αποτελεί ο κόκκινος παράγοντας, δηλαδή η εμφάνιση κόκκινων χρωματισμών επάνω σε ένα πουλί, πράγμα που υποδηλώνει την μη καθαρότητα της ράτσα. Ο κόκκινος παράγοντας θεωρείται ότι προέκυψε στα καναρίνια μέσω της διασταυρώσεις με τον κόκκινο σπίνο της Βενεζουέλας (Red Siskin, Carduelis cucullata). Ακριβώς λοιπόν, επειδή το καναρίνι Timbrados θεωρείται ο πιο στενός απόγονος του αρχέγονου καναρινιού δεν μπορεί να έχει άλλες προσμίξεις μέσα του.

Red Siskin
Ωστόσο, σε προσωπική επικοινωνία που είχα κάποια στιγμή με τον Dr. Haddad, σε μια από τις ερωτήσεις μου που αφορούσε στον κόκκινο παράγοντα και στο αν τα Timbrado μπορούν να χρωματιστούν με κόκκινο, πορτοκαλί ή ροζ χρώμα μέσα από τη διατροφή τους (καρότο, σπανάκι κλπ τροφές που προκαλούν αυτούς τους χρωματισμούς) μου ανέφερε χαρακτηριστικά: "...είναι γνωστό σήμερα ότι ένα πτηνό μπορεί να χρωματιστεί ειδικά στην περίοδο της πτερόρροιας με την cantaxantina, η γνώση είναι δυναμική και κάθε χρόνο αλλάζουν τα δεδομένα και οι έννοιες...", αυτό δε σημαίνει ότι το πουλί φέρει και τον κόκκινο παράγοντα. Παλαιότερα θεωρούνταν βέβαιο ότι ένα Timbrado αυθεντικό δεν μπορεί να χρωματιστεί ενώ σήμερα το δεδομένο αυτό έχει αλλάξει. Ο ίδιος, μου ανέφερε επίσης ότι σε έρευνα που έκανε (είναι κτηνίατρος καθηγητής πανεπιστήμιου), πουλιά τα οποία είχαν κόκκινα σημάδια, τα εκπαίδευσε και κατέληξε στο ίδιο αποτέλεσμα τραγουδιού και έτσι θεωρεί ότι αυτό δεν παίζει ρόλο στο τραγούδι του Timbrado. Το ότι ένα καναρίνι χρωματίζεται από την διατροφή του αυτό δε σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι έχει και τον κόκκινο παράγοντα. Αυτό ένας κριτής και μάλιστα χρώματος θα μπορούσε να μας το ξεκαθαρίσει και να μας το αναλύσει σύμφωνα και με τη γενετική.

Άρα, όσον αφορά στον κόκκινο χρωματισμό (όχι παράγωντα) και τα Timbrado, απαιτείται μια ιδιαίτερη προσοχή στην διατροφή τον πουλιών. Ένας κριτής Timbrado δεν μπορεί να ξέρει αν ο χρωματισμός (π.χ. πορτοκαλί πούπουλα) σε ένα πουλί που κρίνει εκείνη τη στιγμή, έχει προέλθει από λάθος διατροφή ή από διασταύρωση της ράτσα και άρα ακυρώνει το πουλί θεωρώντας το εκτός προτύπου.

Στο ίδιο συμπέρασμα καταλήγουν και Ισπανοί εκτροφείς (το έχω διαπιστώσει σε ξένα forum), ενώ αναφέρεται ότι πιο ευαίσθητα πουλιά στο να χρωματιστούν είναι τα κίτρινα και γενικά τα ανοιχτά χρώματα


Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή με λίγη θεωρία ώστε να καταλάβουμε πως περίπου προκύπτουν οι χρωματισμοί στα καναρίνια μας.

Λιπόχρωμα:  ή χρώμα βάσης συναντάται  σε τρεις χρωματισμούς κίτρινο, κόκκινο καθώς και το λευκό το οποίο ουσιαστικά προκύπτει από την απουσία των άλλων δυο. 

Μελανίνη: σχηματίζεται από την α) φαιομελανίνη, που έχει χρώμα καφέ έως μπεζ και ουσιαστικά είναι υπεύθυνη για το χρώμα αυτό που λέμε φόντο στο πουλί (δηλ. όχι οι σκούρες ραβδώσεις και σημάδια)  και β) την ευμελανίνη σκούρου χρώματος μαύρου και καφέ (π.χ. στην πλάτη των σκουρόχρωμων πουλιών οι ραβδώσεις). Οι μελανίνες, είναι αυτές που σχηματίζουν το σχέδιο και αφορούν το δέρμα, τα νύχια, το ράμφος και την ίριδα του ματιού.

Ουσιαστικά όμως, το αποτέλεσμα του χρώματος των πουλιών, άρα και των χρωμάτων των καναρινιών Timbrados, είναι συνδυασμός των ανοιχτόχρωμων φαιομελανίνων υπό την επίδραση των λιποχρωμάτων και της ευμελανίνης (σκούρων ραβδώσεων, σημαδιών κλπ).

Γενικά στα καναρίνια χρώματος υπάρχει ο διαχωρισμός σε λιποχρωμικά και μελανινικά, όμως και τα λιποχρωμικά και όλα γενικά τα καναρίνια διαθέτουν γονίδια μελανινικά τα οποία όμως με διάφορες γενετικές διαδικασίες αποκρύπτονται στον φαινότυπό τους (και τότε τα ονομάζουμε λιποχρωμικά).



Το πιο κλασικό χρώμα στα καναρίνια Timbrado είναι το πράσινο, ακολουθούν τα παρδαλά, και πιο σπάνια εμφανίζονται τα κίτρινα, τα κανελί (cinnamon), τα μπλε ή γκρι (bleu) και ακόμα πιο σπάνια τα λευκά.

Γενικά επικρατεί η άποψη (χωρίς αυτό να είναι κανόνας) ότι τα πράσινα Timbrados είναι και τα καλύτερα ποιοτικά.

Το πράσινο καναρίνι ουσιαστικά είναι φαινοτυπικά πιο κοντά στο αρχέγονο καναρίνι
Αρχέγονο Καναρίνι

Το πράσινο χρώμα τόσο του αρχέγονου όσο και του Timbrado, προκύπτει από την επίδραση της μαύρης / καφέ ευμελανίνης επάνω στο κίτρινο λιπόχρώμα. 

Πράσινο Τimbrado
Τα παρδαλά (variegated) καναρίνια Timbrado ουσιαστικά προκύπτουν από αραίωση των ευμελανίνων και των φαιομελανίνων σε συνδυασμό πάντα με το λιπόχρωμα αλλά τοπικά και όχι στο σύνολο του πουλιού. Τα λευκά σημεία ορισμένων πουλιών στην ουρά και τα φτερά, μάλλον αποτελούν απουσία λιποχρώματος. Τα παρδαλά Timbrados έχουν διάφορες διακυμάνσεις σε χρώματα και σχέδια.

Παρδαλό Timbrado
Παρδαλά Τimbrado

Τα κίτρινα Timbrados ουσιαστικά προκύπτουν από τις διάφορες επιλεκτικές (ή μη) διασταυρώσεις παρδαλών με κίτρινα ή παρδαλών πουλιών μεταξύ τους, οι οποίες έχουν σαν αποτέλεσμα την απόκρυψη των μελανινικών στοιχείων με παράλληλη επικράτηση των λιποχρωμάτων.  

Μικρό κίτρινο Timbrado
 
Τα cinnamon (κανελί) Timbrados ουσιαστικά αποτελούν μετάλλαξη (παράγοντας cinnamon, αν και ο όρος δεν είναι δόκιμος σύμφωνα με τον κ. Γερολυμάτο, το αναφέρω έτσι επειδή πολλοί το αναζητούν έτσι) και μάλιστα φυλοσύνδετη (για περισσότερες πληροφορίες για αυτή την περίπτωση καθώς και τους πιθανούς συνδυασμούς για να βγάλουμε cinnamon κάντε κλικ εδώ). Αυτό το χρώμα προκύπτει λόγω της απουσίας της μαύρης ευμελανίνης, οπότε η παρουσία της φαιομελανίνης και της καφέ ευμελανίνης δίνει την εντύπωση του κανελί χρώματος, σε συνδυασμό πάντα με την επίδραση των λιποχρωμάτων. Στα καναρίνια χρώματος τα πουλιά αυτά ανήκουνστην καφέ σειρά. Πρόκειται για κανελί πουλιά σε διάφορους τόνους όταν είναι ενήλικα έχουν και μια χρυσαφί απόχρωση (εξαιτίας μάλλον του λιποχρώματος). Μπορούν επίσης να προκύψουν και παρδαλά (variegated) πουλιά με κανελί μπαλώματα, κιτρινοκανελί κλπ.
Cinnamon Timbrado

Μικρό παρδαλό cinnamon Timbrado

Ας αναφερθούμε τώρα σε ένα αγαπημένο από πολλούς εκτροφείς και φίλους του καναρινιού, στον χρωματισμό blue (μπλε) ή γκρι Timbrado. Αν και οπτικά το χρώμα των πουλιών αυτών είναι το γκρι (σταχτί) συνηθίζεται να λέγεται blue. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα καναρίνι θα λέγαμε λευκό. Είναι αποτέλεσμα της απουσία της φαιομελανίνης και της επίδρασης κυρίως της ευμελανίνης (μαύρου-καφέ) επάνω σε ένα πουλί με λευκό χρώμα βάσης (χωρίς δηλ. κίτρινο λιπόχρωμα). Αν το πουλί αυτό είχε κίτρινο χρώμα βάσης (λιπόχρωμα) τότε θα είχαμε ένα πράσινο καναρίνι.
Το χρώμα αυτό (blue) μπορεί να βρεθεί σε ποικιλία στα πουλιά π.χ. παρδαλά (variegated) ασπρογκρί, με σημάδια, όλο γκρι κλπ όπως και με τους περισσότερους χρωματισμούς. 

Blue Timbrado
Blue Timbrado


Ασπρογκρί Timbrado



Πολλοί ρωτούν πώς θα προκύψει κάποιο πουλί cinnamon ή blue στην εκτροφή μας; Η απάντηση είναι απλή, θα πρέπει κάποιο από τα πουλιά μας ή από τους προγόνους του να ήταν cinnamon ή blue ή έστω φορέας (τουλάχιστον για τα cinnamon).

Το πιο σπάνιο σε χρώμα Timbrado είναι το λευκό και συνήθως προκύπτει από διασταυρώσει του blue Timbrado (δείτε παρακάτω στο άρθρο). Πρόκειται για ένα καναρίνι λιποχρωμικό (δεν έχει εμφανή μελανίνη, αποκρύπτεται) του οποίου όμως απουσιάζει και το κίτρινο λιπόχρωμα και άρα έχουμε το οπτικό αυτό αποτέλεσμα του λευκού Timbrado

Λευκό Τιmbrado


Παρακάτω σας παραθέτω ένα πινακάκι που με τους κατάλληλους συνδιασμούς μελανίνης και λιποχρώματος βλέπουμε πως επιδρούν στο φαινότυπο του πουλιού.

Αν το πουλί έχει     
                      
 
Ευμελανίνη
(μαυρο/καφέ)
Φαιομελανίνη
(καφέ)
Κίτρινο χρώμα βάσης
(δηλ. με λιπόχρωμα)

Πράσινο
Κανελί - Cinnamon
Λευκό χρώμα βάσης
(δηλ. απουσία λιποχρώματος)
Γκρι – Blue
Φαιό


 Προφανώς, σε όλα αυτά και στην γενικότερη εμφάνησης των πουλιών παίζει ρόλο και η διατροφή τους.

Πολλοί υποστηρίζουν ότι το χρώμα στα Timbrados έχει να κάνει και με την ποιότητά του. Έτσι, τα πουλιά που πλησιάζουν στον φαινότυπο του αρχέγονου καναρινού θεωρείται ότι μπορούν να έχουν καλύτερη ποιότητα.



Από την άλλη πλευρά όμως υπάρχουν εκτροφείς οι οποίοι, με απόδειξη τα Timbrados τους, υποστηρίζουν ότι το χρώμα δεν επηρεάζει την ποιότητα του τραγουδιού. Ο Miguel Angel Paniagua, όπως αναφέρει στο blog του, εκτρέφει επιλεκτικά τα λευκά και γκρι Timbrados και μάλιστα παραδοσιακά ως κληρονομιά από τον παππού του, με εξαιρετικά αποτελέσματα και πολύ καλά Timbrados με διακρίσεις.


Ο φίλος Βαγγέλης  Δημουλιάς έχει δημοσιεύσει στο forum: http://timbradot47.forumup.gr, τους κατάλληλους συνδυασμούς χρωμάτων στα ζευγάρια, όπως τα ανέφερε κριτής σε παλαιότερο διαγωνισμό, ώστε να έχουμε την καλύτερη δυνατή ποιότητα φωνής στα Timbrado:

1. Το πράσινο μπορούμε να το ζευγαρώσουμε με οποιοδήποτε χρώμα χωρίς πρόβλημα.

2. Το γκρι μπορούμε να το ζευγαρώσουμε είτε με πράσινο είτε με πρασινοκίτρινο.

3. Το σίναμον μπορούμε να το ζευγαρώσουμε μόνο με πράσινο.


4. Το κίτρινο μπορούμε να το ζευγαρώσουμε με όλα τα χρώματα εκτός από γκρι και σίναμον.

5. Το κιτρινοπράσινο μπορούμε να το ζευγαρώσουμε με όλα τα χρώματα εκτός από σίναμον.

6. Το άσπρο (από τα ποιο σπάνια) μπορούμε να το ζευγαρώσουμε με όλα τα χρώματα εκτός από το σίναμον. Για να βγάλουμε τώρα άσπρα πουλιά και να είναι στο επίπεδο των σκούρων υπάρχει συγκεκριμένη διαδικασία. Η διαδικασία αυτή είναι η εξής:
1. πρώτον ζευγαρώνουμε άσπρο με κίτρινο (ποτέ δύο άσπρα μαζί). Από αυτό το ζευγάρι θα πάρουμε κάποια άσπρα πουλιά τα οποία όμως θα είναι ένα επίπεδο ποιο κάτω από τα κανονικά. 


2. δεύτερον ζευγαρώνουμε ένα γκρι με ένα πράσινο ή ένα πρασινοκίτρινο. Από αυτό το ζευγάρι δεν πρόκειται να πάρουμε ποτέ άσπρα πουλιά αλλά τα πουλιά που θα βγούνε θα έχουν στο γονίδιό τους το άσπρο χρώμα. 


3. τρίτον παίρνουμε ένα από τα άσπρα μικρά που θα βγάλουμε από το πρώτο ζευγάρι και το ζευγαρώνουμε με ένα πουλί από το δεύτερο ζευγάρι. Από αυτή τη διασταύρωση θα πάρουμε πιθανών κάποια άσπρα τα οποία όμως θα είναι στο ίδιο επίπεδο με τα σκούρα.



Μην παραλήψετε να δείτε επίσης μέσα από το κανάλι της ΕΛΙΤ στο youtube, την παρουσίαση  του κ. Γεράσιμου Γερολυμάτου, εθνικού κριτή και εκτροφέα καναρινιών χρώματος, με θέμα:
«Τα χρώματα στα καναρίνια Τιμπράδο» 
 
 
 
 Δείτε το αρχείο με τις διαφάνειες της παρουσίασης σε μορφή pdf εδώ





Μπορείτε τέλος να διαβάσετε ένα αρκετά ενδιαφέρον και αναλυτικό άρθρο, στην ιστοσελίδα του ΠΟΚ σχετικά με τα χρώματα και την κληρονομικότητα στα καναρίνια.



Το παραπάνω άρθρο προέκυψε ύστερα από μελέτη αρκετών site εκτροφέων και  άρθρων (βλ. παρακάτω) και λιγότερο από προσωπική εμπειρία. Ενδέχεται να υπάρχουν παραλήψεις και ατέλειες αλλά νομίζω ότι περιέχει αρκετά στοιχεία για μια πρώτη επαφή με τα χρώματα των καναρινιών και ειδικά για τους λάτρεις του ισπανού τενόρου.




 

Τρίτη 24 Ιουλίου 2012

Το τραγούδι του καναρινιού ΙΙ

Παρακάτω σας παρουσιάζω ένα άρθρο μεταφρασμένο από τα Αγγλικά (ισπανού συγγραφέα) σχετικά με το επιστημονικό - θεωρητικό πλαίσιο του τραγουδιού του καναρινιού και της εκμάθησης – εκπαίδευσης του Timbrado.


Το άρθρο αυτό σας το παρουσιάζω, διότι έχει ενδιαφέρον το οποίο στηρίζεται σε επιστημονικό υπόβαθρο αλλά και στην εμπειρική διάσταση της εκμάθησης-εκπαίδευσης του καναρινιού Timbrado από διάφορους εκτροφείς. 

Δίνεται μεγαλύτερη έμφαση και ανάλυση στην εκπαίδευση του Timbrado κυρίως χωρίς δάσκαλο, πράγμα που συστήνεται κυρίως για τους εκτροφής της γραμμής του ασυνεχούς ρεπερτορίου και όχι του clasico - συνεχούς ρεπερτορίου, όπου το πουλί πρέπει να τραγουδά συγκεκριμένες νότες με συγκεκριμένο τρόπο. Άρα θα πρέπει ο αναγνώστης να είναι λίγο προσεκτικός.  
  
Το άρθρο αυτό αποτελεί συνέχει προηγούμενου άρθρου (Το τραγούδι του καναρινιού Ι), το οποίο καλό είναι να διαβαστεί συνδυαστικά και μπορείτε να το δείτε κάνοντας κλικ εδώ.



Εκμάθηση - Εκπαίδευση τραγουδιού στο καναρίνι

By Vicente Jerez Gomez Coronado
Translated from the Spanish by Sebastian Vallelunga
Μεταφρασμένο από τα Αγγλικά από τον Τρυφωνόπουλο Χρήστο.



Νευρολογικός έλεγχος κατά την εκμάθηση

Αν και το τραγούδι του καναρινιού εκτελείται στο όργανο "σύριγγα" είναι ο εγκέφαλος το σημείο όπου υπάρχει το περιεχόμενο του τραγουδιού, με συλλαβική σύνθεση της μουσικής και τους συγκεκριμένους μουσικούς κανόνες και όπως θα δούμε από εκεί ελέγχεται η εκτέλεση του τραγουδιού μέσω της σύριγγας.

Το 1976, ο Nottebohm Fernand, ειδικός στη συμπεριφορά των ζώων και της νευρογένεσης του Πανεπιστήμιο Rockefeller στη Νέα Υόρκη, προσδιόρισε ομάδες διαφοροποιημένων εγκεφαλικών κύτταρων που ελέγχουν το τραγούδι στα καναρίνια. Αυτά τα κύτταρα βρίσκονται σε ένα βασικό κέντρο, που ονομάζεται ανώτερο φωνητικό κέντρο (CVS ή SVC), το οποία στέλνει μια αξονική επιμήκυνση, σε ένα άλλο κέντρο που ονομάζεται τις robust archistriatalis (RA). Αυτό, με τη σειρά του, στέλνει άλλη αξονική επιμήκυνση στο κέντρο των κρανιακών υπογλώσσιων νεύρων που ελέγχουν τους μυς της σύριγγας.

* Δείτε σχετικό διάγραμμα, κάνοντας κλικ εδώ.

Και τα δύο κέντρα βρίσκονται στους μετωπιαίους λοβούς του καναρινιού που από εκεί ελέγχεται η πλήρης μαθησιακή συμπεριφορά. Το CVS φαίνεται να είναι υπεύθυνο για τον εντοπισμό, την απομνημόνευση και την παραγωγή του τραγουδιού. Σαν αποτέλεσμα, αυτό το κέντρο λειτουργεί για τον εντοπισμό τραγουδιών, λειτουργεί ως μνήμη ενός  μοντέλου τραγουδιού με σκοπό να το μιμηθούν, εάν το πουλί είναι αρσενικό, ή για να αναγνωρίσουν και να προσδιορίσουν την οικογένειά τους ή το σύντροφό τους, εάν το πουλί είναι θηλυκό. Αυτό το τραγούδι πληροφορία, αποθηκεύεται στο CVS, μεταφράζεται μέσω της αξονικός επιμήκυνση στο κέντρο RA το οποία είναι υπεύθυνο για την πρόκληση της κινητική δεξιότητας κατά την εκτέλεση του τραγουδιού μέσω του υπογλώσσιου κρανιακού νεύρου, το οποίο επικοινωνεί με τους μύες της σύριγγας.

Έχει αποδειχθεί, ότι τα κέντρα αυτά είναι μεγαλύτερα στα καναρίνια με πιο πολύπλοκο τραγούδι σε σχέση με εκείνα που έχουν απλούστερο. Μεγαλώνουν σε μέγεθος, με τη διαχείριση της τεστοστερόνης την άνοιξη, όταν τα επίπεδα της τεστοστερόνης είναι στο υψηλότερο σημείο τους. Με τον ίδιο τρόπο που είναι μεγαλύτερα στους άνδρες, είναι και στις γυναίκες. Από την άλλη πλευρά, μειώνεται σε μέγεθος μετά την αναπαραγωγική φάση τη στιγμή που υπάρχει επιστροφή στο ασταθές τραγούδι οπότε τα επίπεδα τεστοστερόνης στο αίμα μειώνονται σημαντικά.

Έχει αποδειχθεί επίσης, ότι η επιβίωση των αναγεννημένων νευρώνων που βρίσκονται στο CVS εξαρτάται από την παρουσία της τεστοστερόνης σε επαρκή επίπεδα, χρησιμοποιώντας αυτούς τους νευρώνες με τη βοήθεια ενός νευροτροφικού παράγοντα που προέρχεται από τον εγκέφαλο (FNDC). Βλέπουμε ότι η επιβίωση τους εξαρτάται από το χρόνο που το καναρίνι ξοδεύει στο τραγούδι και η χρήση που αφορά στα κινητικά κυκλώματα για να τραγουδήσει, προκαλεί την απελευθέρωση του FNDC, επηρεάζοντας στην τελευταία αυτή περίπτωση περισσότερους νευρώνες του RA κέντρου. Αυτό επιβεβαιώνει επίσης, ότι η ακρόαση των ήχων βοηθά να ξεδιπλώσει και να δώσει δύναμη στα ακουστικά κυκλώματα που συμμετέχουν στην εκμάθηση των τραγουδιστών (καναρινιών).

Η σημαντική πτώση του επιπέδου της τεστοστερόνης κατά τη διάρκεια των πρώτων μηνών του πρώτου έτους ζωής του καναρινιού, από το Μάιο έως τον Ιούνιο, συμπίπτει με την 1η πτερόρροια και στην αύξηση του μεγέθους των κέντρων ελέγχου του τραγουδιού, το οποίο θα ανακάμψει τους επόμενους μήνες παράλληλα με την ανάκτηση των επιπέδων της τεστοστερόνης που φθάνουν στο ανώτατο όριο κατά το Νοέμβριο. Όλα αυτά συμβαίνουν κατά τη διάρκεια του σταδίου του πλαστικού τραγουδιού που συνδέεται με τη σημαντική διαδικασία της μάθησης. Το μέγεθος των κέντρων του τραγουδιού, όπως έχει αναφερθεί, φτάνει στο μέγιστο κατά τη διάρκεια της άνοιξης, όταν τα επίπεδα της τεστοστερόνης είναι υψηλότερα.

Από το δεύτερο έτος και μετά και περιοδικά σε ετήσια βάση, κατά την έναρξη της αναπαραγωγής περιόδου, κατά τη διάρκεια της περιόδου της πτερόρροιας που ακολουθεί, κυρίως τον Αύγουστο, οι νευρώνες του τραγουδιού των ρυθμιστικών κέντρων υποβάλλονται σε μια διαδικασία  παλινδρόμησης και ένας μεγάλος αριθμός πεθαίνει, προκαλώντας μείωση στο μέγεθος των κέντρων, που συμπίπτει με τη σημαντική πτώση των επιπέδων της τεστοστερόνης. Σε αυτή τη φάση της παλινδρόμησης των κέντρων, παρουσιάζεται επίσης μια αναγέννηση, με τη διαδικασία της νευρογένεσης, με ενσωμάτωση των νέων νευρώνων, η οποία κορυφώνεται τον Νοέμβριο, όταν η τεστοστερόνη επιστρέφει σε πολύ υψηλά επίπεδα. Αυτή η διαδικασία επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο με τον ίδιο τρόπο.

Συμπίπτοντας με αυτές τις κρίσιμες στιγμές της πτώσης και της αποκατάστασης των επιπέδων της τεστοστερόνης και της παλινδρόμηση και αποκατάστασης των εγκεφαλικών κέντρων που ελέγχουν το τραγούδι, υπάρχει μια αστάθεια που προκαλεί την τροποποίηση του τραγουδιού, όπου το πουλί μπορεί να χάσει, να ενσωματώνει, να τροποποιήσει, συλλαβές του τραγουδιού . Το τραγούδι γίνεται σταθερό για άλλη μια φορά από το Νοέμβριο μέχρι τον Μάιο, όταν η διαδικασία της αναγέννησης των κέντρων τραγουδιού είναι επίσης σταθερή. Αυτά τα σκαμπανεβάσματα στο μέγεθος των εγκεφαλικών κέντρων δεν παρατηρούνται σε άλλα ωδικά πτηνά όπου το αρχικό τραγούδι το θυμόνται σε όλη τους τη ζωή.

Με δεδομένη την παράλληλη παρατήρηση μεταξύ της ικανότητας να μαθαίνουν και να εκπέμπουν ένα πλήρες τραγούδι και το μέγεθος των εγκεφαλικών κέντρων, που προκαλείται από τη δράση της τεστοστερόνης κατά τη διάρκεια του σταδίου του προ-τραγουδιού και ακόμα πιο ουσιαστικά κατά τη διάρκεια της φάσης των πλαστικών τραγουδιών, εξακολουθεί να υπάρχει η εξάρτηση από το τραγούδι όσον αφορά στην σωστή ανάπτυξη των εγκεφαλικών κέντρων και η διαθεσιμότητα ενός επαρκούς επιπέδου τεστοστερόνης σε αυτές τις περιόδους.

Επίσης, με ετήσια περιοδικότητα, τον Ιανουάριο, υπάρχει και μια άλλη σημαντική πτώση των επιπέδων της τεστοστερόνης στο αίμα του καναρινιού, ασαφούς σημασίας, κατά την οποία δεν παρατηρείται αστάθεια  στο τραγούδι, ούτε μείωση του μεγέθους των κέντρων τραγουδιού, ίσως να σηματοδοτεί μια σημαντική αύξηση της κατανάλωσης αυτής της ορμόνης κατά την διαδικασία που εκτυλίσσονται τα σεξουαλικά χαρακτηριστικά στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την αναπαραγωγική περίοδο (ένα πουλί που έχω, πέρασε από αυτή τη περίοδο τον Ιανουαρίου, αν και είχε περιορισμένο τραγούδι και κάποια αναμενόμενα στοιχεία του χαρακτηριστικού τραγουδιού του έλειπαν, ωστόσο ανέβηκε ένα επίπεδο και αναδιατάχθηκε τη στιγμή αυτή, ίσως η περίοδος του Ιανουαρίου ενεργεί ως ένα είδος τελευταίας στιγμής περιόδου προσαρμογής πριν από την περίοδο αναπαραγωγής σε περιπτώσεις όταν το τραγούδι είναι ελλιπές για οποιονδήποτε λόγο, μετά το Νοέμβριο).


Μάθηση και μίμηση ενός ενήλικου μοντέλου

Φαίνεται λογικό να σκεφτεί κανείς ότι, αν τα καναρίνια έχουν την ικανότητα να μάθουν το τραγούδι με τη μίμηση του μοντέλου του ενήλικα αρσενικού, και αυτή είναι η διαδικασία που ακολουθούν αυτά τα πουλιά όταν ζουν ελεύθερα στη φύση, αφού ζουν και μαθαίνουν με το τραγούδι του πατέρα τους και άλλα ενήλικα αρσενικά στην ομάδα, τα καναρίνια μας πρέπει να μάθουν να τραγουδούν με τη μίμηση ενός ενήλικου αρσενικού με ποιοτικό τραγούδι, έχοντας τη φύση ως οδηγός μας (παράδειγμα). Αυτό είναι το κριτήριο ενός πολύ καλού εκτροφέα του Arcadio Pavon Macho, από την πόλη της Cazalla (Σεβίλλη), ο οποίος χρησιμοποιεί ένα δάσκαλο για τα μικρά πουλιά του, ώστε αυτοί να μάθουν να προφέρουν τις νότες καλά , έχοντας πάντα ως δεδομένο ότι οι νέοι θα έχουν καλή φωνή αφού θα προέρχονται γενετικά από καλή φωνή. Ο δάσκαλος αφήνεται στην κλούβα πτήσης, μαζί με τα νεαρά αρσενικά, μέχρις ότου αυτά τοποθετούνται σε επιμέρους κλουβιά (περί τα μέσα Οκτωβρίου έως τα μέσα Νοεμβρίου). Οι δάσκαλοι είναι "ολοκληρωμένα" καναρίνια που δεν έχουν «μπαουλιαστεί» ούτε εκτρέφεται ώστε να είναι θρασείς (που σημαίνει ένα αρσενικό πουλί με ένα υψηλό βαθμό αλαζονείας, αφού δεν εκφοβίζετε από άλλα πιο κυρίαρχα αρσενικά από αυτό, ούτε φθείρεται με την αναπαραγωγή), επειδή τα εν λόγω πτηνά διατηρούν υψηλότερο ποιοτικά τραγούδι. Μόλις τα νεαρά πουλιά απομακρύνονται από την κλούβα πτήσης, ο δάσκαλος είναι περιττός. Υποτίθεται ότι το τραγούδι είναι της υψηλότερης ποιότητας όταν έμαθε από ένα εξαιρετικό παράδειγμα και έτσι τα ελαττώματα  στο τραγούδι αποφεύγονται, αφού προηγουμένως έχουν εξαλειφθεί κατά τη διαδικασία της επιλογής των δασκάλων.

Άλλοι έμπειροι εκτροφείς, όπως ο Joaquin Sandua Sanchez, of San Pedro de Mieres (Οβιέδο), διατηρούν, χωρίς εξαίρεση, το κριτήριο της μη χρήσης δασκάλου, έτσι ώστε τα τραγούδια να προκύπτουν από τα νέα αρσενικά, ως αυθόρμητη εκδήλώση των γονιδίων τους και όχι ως ένα πλαστό αντίγραφο τραγουδιού. Κατά συνέπεια, η επιλογή των πουλιών, με καλύτερο τραγούδι είναι στην πραγματικότητα η επιλογή των πουλιών με την καλύτερη γενετική ποιότητα. Αυτό δεν σημαίνει ότι δύο καναρίνια με το ίδιο γενετικό κληροδότημα έχουν την τάση να παρουσιάζουν το ίδιο τραγούδι, όπως και το φαινοτυπικό μοντέλο που εκπροσωπεί, τα αποτελέσματα από την αλληλεπίδραση των γονιδίων και του περιβάλλοντος, με την πλήρη έννοια του όρου (άλλοι ηχητικά ήχοι, το επίπεδο φωτός, τη διατροφή, τη θερμοκρασία, τους γείτονες σε μεγαλύτερο ή μικρότερο αριθμό, η διάθεση των επιπέδων τεστοστερόνης κατά τη διάρκεια του πλαστικού τραγουδιού, κλπ.), είναι σχεδόν αδύνατο να λένε ότι θα είναι παρόμοιο, όταν οι συνθήκες περιβάλλοντος φαίνεται να είναι το ίδιο για δύο πουλιά. Αυτή η μέθοδος της μάθησης χωρίς δάσκαλο εφαρμόζεται μέχρις ότου καθοριστεί συγκεκριμένη γραμμή τραγουδιού. Μετά δίνει τα ίδια αποτελέσματα που δίνει η χρήση δάσκαλου ή όχι, εφόσον το αντικείμενο της επιλογής έχει πραγματοποιηθεί και η γραμμή είναι σταθερή. Επιπλέον, η εμπειρία δείχνει επίσης ότι ένα καναρίνι που επεξεργάζεται μια σύνθεση ή ένα τραγούδι χωρίς κάποιο δάσκαλο, έχει μεγαλύτερο περιθώριο για αυτοσχεδιασμό, και με τον ίδιο τρόπο το τραγούδι του δεν θα είναι επαναλαμβανόμενο, περνώντας στην απόδοση από το ένα στο άλλο. Είναι χρήσιμο για να έχουμε τα νέα αρσενικά, μαζί ανά παρόμοια γενετικά οικογένεια με παρεμφερές τραγούδι που θα πρέπει να έχει όμοια χαρακτηριστικά ώστε να αποφεύγεται ή να περιορίζεται η επιρροή των άλλων ομάδων των νεαρών αρσενικών από διαφορετικές γραμμές, τα οποία διατηρούμε σε παρακείμενες κλούβες πτήσης, όπου μπορούν να ακούγονται και να αλληλοεπηρεάζονται, μεταξύ τους μπορεί να υπάρχει ένα ραδιόφωνο που να λειτουργεί ως ένα ακουστικό εμπόδιο.
Ένα ενδιάμεσο κριτήριο, είναι να χρησιμοποιήσετε ένα δάσκαλο στην κλούβα πτήσης, αλλά μόνο μέχρι την έναρξη της πτερόρροιας τον Ιούλιο όπου ο δάσκαλος σταματά το τραγούδι. Με αυτόν τον τρόπο ο νεαρός μπορεί να ξεδιπλώσει το τραγούδι που άκουγε, σύμφωνα με τις δικές του γενετικές αρετές, κατά το υπόλοιπο του καλοκαιριού και του φθινοπώρου. Μια τέταρτη δυνατότητα, που εφαρμόζεται από ορισμένους εκτροφείς, είναι να χρησιμοποιούν διάφορους δασκάλους με διαφορετικό τραγούδι, όλοι τοποθετούνται στην κλούβα πτήσης και κάθε νεαρό αρσενικό μαθαίνει το τραγούδι που του αρέσει καλύτερα ή ένα μείγμα από όλα. Άλλοι εκτροφείς χρησιμοποιούν ένα μικτό σύστημα: για να δημιουργήσουν νέες floreos και νέα ποιοτικά τραγούδια, αναπαράγουν μερικά ζευγάρια μακριά από τα άλλα χωρίς τη χρήση δασκάλων. Αν κάποια από τα μικρά κάνει νέα floreos ή νέα ποιοτικά τραγούδια, τότε αυτά τα πουλιά χρησιμοποιούνται ως δάσκαλοι στην επόμενη αναπαραγωγική περίοδο.
Υπάρχουν πειραματικές μελέτες που έγιναν σε άλλα πουλιά, όπως το pinzon cebra (zebra finch), από τις οποίες μπορεί κανείς να εξάγει τα ακόλουθα συμπεράσματα: 

Α. Ένα νεαρό αρσενικό πουλί εκτρέφεται σε συνθήκες αιχμαλωσίας με την παρουσία του πατέρας του και τον μιμείται σχεδόν ακριβώς, αλλά όταν περισσότερα από ένα νεαρά αρσενικά βρεθούν με έναν ενήλικο αρσενικό, το καθένα αλλάζει με τον τρόπο του, τους αδελφούς του τους θεωρεί δασκάλους και μειώνει την μίμηση από το ενήλικο μοντέλο: όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των νέων ανδρών μαζί, τόσο μικρότερος είναι ο αριθμός των συλλαβών που μιμήθηκαν και τόσο μικρότερη γίνεται η διάρκεια του τραγουδιού που μαθαίνει. Οι νεαροί αρσενικοί που γεννήθηκαν αργότερα μαθαίνουν από τους ενήλικες πιο γρήγορα από ότι τα μεγαλύτερα αδέλφια τους, συγκριτικά πάντα και έχουν μια πιο καλύτερη μίμηση.

Β. Οι νεαροί μπορούν να μάθουν από ένα μοντέλο τραγουδιού που τους δίνεται με ένα ηχητικό μέσο σε ένα κλουβί, αλλά η υπερβολική "αναπαραγωγή" του μοντέλου μειώνει τη συμπεριφορά μίμησης κατά 33%. Ο περιορισμός της μίμησης επηρεάζει επιλεκτικά συγκεκριμένες συλλαβές δεν παράγεται τυχαία. Αυτές μπορεί να είναι συλλαβές από όλα τα άλλα νεαρά πτηνά ή από άλλα που δεν έκανε.

Γ. Η ανάπτυξη των νέων στην κοινωνική απομόνωση, δηλαδή, μόνα και χωρίς να ακούν το τραγούδι των ενηλίκων, μπορεί να δώσει φωνή από ένα αυτοσχέδιο τραγούδι που, αν και άτυπα, θα περιλαμβάνει πολλούς φυσιολογικούς ήχους. Ωστόσο, αυτή η ικανότητα αυτοσχεδιασμού δεν φαίνεται να εκδηλώνεται όταν ακόμη υπάρχει έστω και ένα μικρό ποσοστό στη μίμησης από έστω και περιορισμένη έκθεση σε ένα ενήλικο μοντέλο τραγουδιού.

Δ. Όταν ο νεαρός ακούσει το τραγούδι ενός άλλου αρσενικού έξω από το κλουβί του, ένα αρσενικό τον οποίο δεν μπορούν να δουν ή να αλληλεπιδράσουν, η μίμηση του τραγουδιού είναι σπάνια ή απούσα.
Δεν υπάρχουν πειράματα, αν και είναι αντικείμενο μελέτης, που να έχουν ασχοληθεί με τη χρήση διαφόρων μοντέλων τραγουδιού ταυτόχρονα.
Η ανάλυση από αυτά τα δεδομένα, σε σχέση με τις πρακτικές που χρησιμοποιούνται στην εκτροφή καναρινιών, μας επιτρέπει να δηλώσουμε τα εξής:

1) Πράγματι, το νεαρό πουλί σε κλουβί με τον πατέρα του ή με κάποιον άλλο ενήλικο αρσενικό, μιμείται το τραγούδι τους σε μια σχεδόν ολοκληρωμένη μορφή. Η μίμηση είναι λιγότερο ολοκληρωμένη, όταν πολλά νεαρά πτηνά είναι στην ίδια κλούβα πτήσης και τα νεαρά πτηνά που γεννήθηκαν αργότερα, μαθαίνουν το τραγούδι του ενήλικα, σε νεαρότερη ηλικία από ότι τα μεγαλύτερά σε ηλικία από αυτά πουλιά. Η χρήση των γραμμένων τραγουδιών, όταν το νεαρό αρσενικό είναι σε μεμονωμένο κλουβί, οδηγεί μια σχεδόν πλήρη μίμηση του τραγουδιού, παραδόξως, όταν ο νεαρός το ακούει σπάνια, όχι περισσότερο από δύο ή τρία λεπτά την ημέρα. Αν παίζεται πιο συχνά, η μίμηση θα είναι ελλιπής.

2) Όταν δεν υπάρχει πρότυπο από ενήλικες για να μιμηθεί, το νεαρό αρσενικό θα αυτοσχεδιάσει ένα άτυπο τραγούδι, αλλά με χαρακτηριστικές συλλαβές. Στην περίπτωση αυτή, κάθε νέο αρσενικό θα χρησιμεύσει ως ένα δάσκαλος για τους άλλους.

3) Η χρήση του ραδιοφώνου ως background, παίζοντας όλη μέρα, μπορεί να έχει δύο αποτελέσματα: πρώτον, να τονώσει την πορεία του τραγουδιού, συμπεριλαμβανομένων των CVS. Δεύτερο, να χρησιμεύσει ως ερέθισμα ως εκ περισσού ακουστικής, πετυχαίνοντας μείωση της ικανότητας μίμησης σε νεαρά πουλιά που το ακούν, που είναι θετικό για εκτροφείς που ακολουθούν τον τρόπο όπου τα νεαρά πτηνά δεν ακούνε δασκάλους. Είναι εύκολο να κατανοήσουμε την δράση της τόνωσης με χρήση ήχων στην πορεία του τραγουδιού, τοποθετώντας σε μια θέση όπου υπάρχει έλλειψη τέτοιων ερεθισμάτων, με τον ίδιο τρόπο που επιδρά στα κέντρα του λόγου ενός κωφού ατόμου και περιορίζει την ικανότητα του να μιλούν σωστά.

4) Η υπερβολική έκθεση σε ήχους, όπως η χρήση του ραδιοφώνου συνεχώς ή τη μάθηση για να τραγουδήσει με την παρουσία ενός μεγάλου αριθμού νεαρών πτηνών, μπορεί να θέσει σε διαδικασίες επιλεκτικότητας στην προσπάθεια των νέων όσον αφορά την μίμηση , την αποδοχή ορισμένων μοντέλων και την απόρριψη άλλων. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο ευρύ φάσμα των ήχων και των τραγουδιών που προέκυψαν κατά το κελάηδισμα των πουλιών, στο φυσικό περιβάλλον όσο και στην αιχμαλωσία. 



ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Υπάρχουν πολλά ερωτήματα που σχετίζονται με τη μάθηση του τραγούδιου στα καναρίνια, και αυτό κρατά ανοικτή την μελέτη και τον πειραματισμό, αλλά μπορούμε να βγάλουμε τα ακόλουθα συμπεράσματα:
Τα χαρακτηριστικά της εκπαίδευσης και η χροιά της φωνής, ουσιαστικά εξαρτώνται από την ανατομική διάπλαση του φωνητικού οργάνου του καναρινιού, το οποίο καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό ανάλογα με το γονότυπο.
Η μουσική σύνθεση ή τραγούδι του καναρινιού αποτελεί μέρος του φαινοτύπου του και κατά συνέπεια, είναι αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης του γονότυπου και του περιβάλλοντος, με την ευρύτερη έννοια.
Παρά το γεγονός ότι τα καναρίνια έχουν διαφυλάξει την ικανότητα να μαθαίνουν νέες συλλαβές όλο το χρόνο, είναι κατά τη διάρκεια της φάσης του πλαστικού τραγουδιού ή της κρίσιμης περιόδου της μάθησης, τότε που έχουν τη μεγαλύτερη δυνατότητα. Κατά συνέπεια, η συντόμευση της περιόδου αυτής, η επιτάχυνση της έναρξης της σεξουαλικής ωρίμανσης, μέσω του ατομικού εγκλωβισμού ή χορηγώντας επιπλέον τεστοστερόνη, μπορεί να οδηγήσει σε μια συλλαβική φτώχεια του τραγουδιού.
Έχουμε αποτύχει να αναγνωρίσουμε πολλούς παράγοντες που σχετίζονται με το περιβάλλον που μπορούν να επηρεάζουν τη εκμάθηση  του τραγουδιού, όπως το κύριο στοιχείο που είναι ο φαινότυπος. Μπορούμε να τους τοποθετήσουμε σε δύο ομάδες: αυτούς που σχετίζονται με το ακουστικό ερέθισμα που μπορούν ή δεν μπορούν να χρησιμεύσουν ως μοντέλα και εκείνων που αφορούν τη διαθεσιμότητα των βέλτιστων επιπέδων της τεστοστερόνης.
Δεν είναι αποδεκτό, ότι σε μια γενικευμένη μορφή εκμάθησης με ένα δάσκαλο, προκύπτει ένα τραγούδι με περισσότερες συλλαβές (ρεπερτόριο) ή περισσότερη μουσικότητα, αν και είναι σαφές ότι δασκαλεμένα πουλιά τραγουδούν σαν τους δασκάλους τους, δεδομένης της ικανότητας μίμηση που έχουν. Η εκμάθηση χωρίς δάσκαλο, μπορεί να οδηγήσει σε ένα τραγούδι το οποίο, τουλάχιστον, θα έχει ίδιο πλούτο σε συλλαβές και μουσικότητα, όπως θα τα μάθαινε από το δάσκαλο, θα μπορεί να είναι ένας τρόπος για την απόκτηση νέων floreos και ένα τραγούδι που αντανακλά το γονότυπου, επιτρέποντας μια γενετική επιλογή η οποία είναι πιο σίγουρο, δίνει μια καλύτερη ικανότητα αυτοσχεδιασμού. Από την άλλη πλευρά, χρησιμοποιώντας αυτό το σύστημα, υπάρχει μεγαλύτερο ρίσκο να βγει ένα τραγούδι χαμηλότερης αξίας με ελαττώματα στην εκτέλεσή του. Δεν έχει, ωστόσο, την απαιτητικότητα που έχει ο τρόπος εκμάθησης με ένα δάσκαλο σε μια γραμμή, αφού είναι συγκεκριμένη. 




Το τραγούδι του καναρινιού Ι

Στο άρθρο αυτό θα σας παρουσιάσω μερικές πληροφορίες και το θεωρητικό πλαίσιο του τρόπου με τον οποίο καταφέρνουν να τραγουδούν τα καναρίνια και γενικά τα ωδικά πτηνά. 

Πρόκειται για υλικό μεταφρασμένο από ξένες σελίδες, όπου έχουν αφαιρεθεί ορισμένα κομμάτια τα οποία εμβάθαιναν αρκετά.


Πρέπει να γίνει σαφές ότι η βάση του κάθε ήχου (τραγουδιού-νότας)  έχει να κάνει με το ίδιο το καναρίνι. Ένας καλός ήχος συνεπάγεται μια τέλεια φωνητικά «συσκευή (λαρύγγι)», το οποίο είναι ένα πραγματικά περίπλοκο σύνολο, στο οποίο εργάζονται μαζί ένας μεγάλος αριθμός οργάνων του καναρινιού.


Αναπνευστικό σύστημα καναρινιού

Ο αέρας που συλλέγεται στους πνεύμονες και στους αερόσακους, εκπνέεται από το καναρίνι. Πριν ο αέρας περάσει στην τραχεία, περνάει στους βρόχους και στην συνέχεια στη σύριγγα, το φωνητικό όργανο των πουλιών, που μπορεί να συγκριθεί με τον λάρυγγά μας.

Σάκοι αέρα καναρινιού

Η σύριγγα (συριγξ) είναι ένα πολύπλοκο όργανο το οποίο τροφοδοτείται μέσω ενός ειδικού συστήματος εξελιγμένων μυών, που σε συνδυασμό με τη δράση της εξωτερικής πίεσης του αέρα, στο σάκο αέρα interclavicular (ο οποίος περιβάλλει τη σύριγγα και την αναγκάζει να είναι σε ένα περιβάλλον ελαστικό), επιτρέπει στις μεμβράνες που ονομάζονται timpaniformes να σφίξουν, τη στιγμή που ο αέρας περνά για να αποβληθεί από τους πνεύμονες. Έτσι στη συνέχεια παράγεται ο ήχος από το καναρίνι. 

Σύριγγα τραγουδιού καναρινιού

Ο τόνος ή η συχνότητα του ήχου ποικίλλει ανάλογα με τη δραστηριότητα των μυών στην σύριγγα, η οποία ανταποκρίνεται στις περισσότερες ή λιγότερες ταλαντώσεις των μεμβρανών (timpaniformes). 

Ο ήχος περνά στη συνέχεια προς την τραχεία, στην οποία μπορεί επίσης να τροποποιηθεί. Παλαιότερα υποστηριζόταν ότι ο τόνος του ήχου μπορεί να διαμορφωθεί στην τραχεία από την επιμήκυνση ή τη συστολή της, κάτι στο οποίο οι επιστήμονες δεν δίνουν ιδιαίτερη σημασία. Ο ήχος στο δρόμο του μέσα από το λάρυγγα, ανάλογα αν είναι λιγότερο ή περισσότερο ανοιχτός, μπορεί επίσης να αλλάξει. 

Τέλος, ο ήχος φθάνει στην κοιλότητα που ονομάζεται buccolingual, στην έξοδο του λαιμού και του ράμφος, όπου παράγεται η οριστική διάρθρωση του ήχου και μετασχηματίζονται στους διαφορετικούς ήχους που αντιλαμβανόμαστε. Ανάλογα με τη διάρκεια, τη δομή και την πολυπλοκότητα, παράγεται – καλείται, η φωνή ή (και) το τραγούδι.

Δείτε παρακάτω ένα ωραίο βίντεο (από Υoutube στο κανάλι Timbrados Españoles Paniagua), που παρουσιάζει πως τραγουδά ένα καναρίνι.




Δώστε έμφαση στο τρόπο που το πουλί χειρίζεται (κουνάει) τον λαιμό δηλαδή τον οισοφάγο ο οποίος χρησιμοποιείται σαν ηχείο (όταν είναι φουσκωμένος με αέρα και άρα επιδρά στην τραχεία, μεταβάλλει τον τόνο του ήχου). 

Αρσενικό Timbrado τραγουδά

Μέρος του εγκεφάλου, σχετίζεται με τις δυνατότητες που έχει το πουλί να μάθει, δηλαδή την ικανότητα να θυμάται. 

Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι για να θυμηθεί το καναρίνι ένα τραγούδι, παίζει ρόλο ένας διπλός μηχανισμός: α) στην πρώτη θέση είναι η φωνητική μνήμη η οποία παίζει ρόλο στην ανάπτυξη του τραγουδιού, και εκφράζεται στη φάση του πλαστικού τραγουδιού ή στη φάση του τραγουδιού μελέτης, β) και το δεύτερο που παίζει ρόλο, είναι η αποτύπωση τραγουδιών από την ακοή άλλων καναρινιών. 

Αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι ένα καναρίνι χωρίς ακρόαση ήχων, δεν είναι σε θέση να αναπτύξει κανονικά το τραγούδι του. Αυτό σημαίνει ότι το καναρίνι πρέπει να ακούσει κατ’ επανάληψη ήχους ώστε να μπορέσει να συνθέσει ένα τραγούδι.

Οι επιστήμονες, και κυρίως ο Fernando Nottebohm (σε αυτόν οφείλουμε το μεγαλύτερο μέρος των μελετών για το νευρολογικό έλεγχο στο τραγούδι του καναρινιού) έχουν δείξει ότι κατά τη διάρκεια της σεξουαλικής ανάπτυξης του πουλιού υπάρχει μια αλλαγή στο μέγεθος των πυρήνων του εγκεφάλου, ειδικά στο Κορυφαίο Φωνητικό Κέντρο SVC (ή CVS) και την RA. Το όγκος του SVC και του RA είναι πολύ μεγαλύτερος στα αρσενικά καναρίνια σε σχέση με τα θηλυκά Έχει επίσης αποδειχθεί ότι το μέγεθος αυτών των πυρήνων είναι άμεσα συνδεδεμένη με το επίπεδο των ορμονών στο αίμα, ειδικά η ανδρική ορμόνη τεστοστερόνη είναι τόσο περισσότερο το ποσοστό της, όσο μεγαλύτερος είναι ο όγκος αυτών των δύο πυρήνων του εγκεφάλου.

Εγκέφαλος του καναρινιού.

Παραπάνω, βλέπουμε μια πλευρική τομή του εγκεφάλου και μια διαμήκη τομής της τραχείας και των κύριων βρόγχων της σύριγγας του  καναρινιού. Ο εγκέφαλος έχει πολλούς πυρήνες που σχηματίζονται από εξειδικευμένους νευρώνες στον έλεγχο και την εκτέλεση της μάθησης του τραγουδιού. Όσο μεγαλύτερος είναι ο πυρήνας του Ανώτερου Φωνητικού Κέντρου (CVS), η οποία στέλνει προεκτάσεις των νεύρων στον πυρήνα του "robustus archistriatalis" (Μ), η οποία με τη σειρά της στέλνει άλλες προεκτάσεις στο κρανιακό νεύρο στον υπογλώσσιο πυρήνα, η οποία προμηθεύει τους μυς της σύριγγας: οργάνου όπου παράγεται ο ήχος. (Tomado de Nottebohm F. From bird song to neurogenesis. Sci Am 1989 Feb; 260(2 ):74-9).


Επίσης, ο όγκος του SVC έχει συνδεθεί με την ποικιλία, την πολυπλοκότητα και τη διάρκεια του τραγουδιού: όσο μεγαλύτερος είναι ο όγκος τους τόσο αυξάνεται η ικανότητα του καναρινιού στο τραγούδι. 

Όμως το γεγονός ότι ένα καναρίνι ένα έχει μεγάλο SVC και RA δεν συνεπάγεται κατ 'ανάγκη και μεγαλύτερο και πλουσιότερο τραγούδι, δείχνει μόνο ένα καναρίνι που μπορεί ή όχι να αναπτύξει ένα καλό τραγούδι.



Από το παραπάνω διάγραμμα μπορούμε επίσης να καταλάβουμε τα εξής:


H φάση του υπο-τραγουδιού ξεκινά  από τον πρώτο μήνα της ζωής του καναρινιού μέχρι την έναρξη του δεύτερου μήνα, εκεί μπορούμε να δούμε την πρώτη πράξη του τραγουδιού, έχει μια ασταθή δομή, με παντελή έλλειψη του λόγου (χωρίς συλλαβές) με λίγη ένταση στη φωνή του, ενώ ξεκινάει μια αύξηση του CVS η οποία σταματά ταυτόχρονα με την μείωση των επιπέδων της τεστοστερόνης (μαύρη καμπύλη γραμμή). Υπάρχει μια θεωρία, ότι αυτή η περίοδος είναι πολύ σημαντική για την εκπαίδευση και όπου το καναρίνι μπορεί να διαμορφώσει ένα μεγάλο μέρος του ρεπερτορίου του, ονομάζεται και περίοδος 35-65, με άλλα λόγια αρχίζει την 35 ημέρα ζωής του καναρινιού και τελειώνει την 65 ημέρα.

Η επόμενη φάση ονομάζεται φάση πλαστικού τραγουδιού και συμπίπτει με τα μειωμένα επίπεδα της τεστοστερόνης και την έναρξη της πρώτης πτερόρροιας, κατά την οποία αλλάζει το φτέρωμά του σε ενήλικο, εκεί αρχίζει να ακούγεται ένα τραγούδι πιο δομημένο, με τη βελτίωση του τραγουδιού και αύξηση της έντασης, παρατηρείται αύξηση του CVS και ως εκ τούτου υπάρχει δυνατότητα να μάθουν νέες νότες, αυτή η περίοδος κυμαίνεται από την 65 ημέρά από τη γέννηση του καναρινιού έως περίπου την 150 ημέρα. Τότε αρχίζει το δεύτερο στάδιο αυτής της φάσης του "πλαστικού τραγουδιού" μετά την πτερόρροια, το τραγούδι εμπλουτίζεται, βελτιώνεται η δομή του η προφορά και η ένταση, ενώ πάλι παρατηρείται μια αύξηση της τεστοστερόνης καθώς και αύξηση του CVS, θα υπάρξει και μια δεύτερη περίοδος που θα μπορέσει να αφομοιώσει και να ενσωματώσει νέες νότες στο ρεπερτόριό του (με τη 2η πτερόρροια).


 
α) Οι κρίσιμοι μήνες (κόκκινα βέλη) εκμάθησης του καναρινιού βρίσκεται στα μέγιστα της ίσιας μαύρης γραμμής (με τα ορθογώνια στοιχεία) όπου αναπαριστάται η εμφάνιση των συλλαβών ανά μήνα.

β) Στην περίοδο της 1ης πτερόρροιας της ζωής του καναρινιού, ο όγκος του CVS είναι σε χαμηλά επίπεδα όπως ακριβώς και στην επόμενη πτερόρροια του πουλιού μετά την ενηλικίωσή του. Στη φάση αυτή μιλάμε για πλαστικό τραγούδι πράγμα που σημαίνει ότι απαιτείται φωνητική εκπαίδευση και ότι σε κάθε περίπτωση το ρεπερτόριο του πουλιού μπορεί να αλλάξει.  Άρα στη 2η πτερόρροια του καναρινιού μας θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί ώστε να μην αλλοιωθεί το τραγούδι του καναρινιού μας (ακόμη και αν πρόκειται για βαθμολογημένο  πουλί).

γ) Στην φάση όπου το τραγούδι είναι σταθερό (στην ενηλικίωση του καναρινιού) θεωρείται ότι έχει διαμορφωθεί το ρεπερτόριό του και είναι σταθερό μέχρι την 2η πτερόρροια. Βέβαια μετά την δεύτερη πτερόρροια θεωρείται ότι το καναρίνι αποκτά σταθερό τραγούδι γενικά.

Τώρα θα αναφερθούμε στα υπογλώσσια νεύρα, τα οποία είναι τα νεύρα που μεταφέρουν τις πληροφορίες ανάμεσα στην σύριγγα και τον εγκέφαλο, το δεξιό υπογλώσσιο ελέγχει τη δεξιά πλευρά της σύριγγας και το αριστερό υπογλώσσιο την αριστερή πλευρά. Αυτό εξηγεί για τους επιστήμονες ότι η σύριγγα λειτουργεί ανεξάρτητα από κάθε πλευρά.

Εν πάση περιπτώσει, οι επιστήμονες έχουν αποδείξει ότι η παρέμβαση στη λειτουργία του τραγουδιού σε κάθε μία από τις πλευρές της σύριγγας είναι άνιση, με την αριστερή πλευρά της σύριγγας να έχει το μεγαλύτερο βάρος στην παραγωγή του ήχου, έτσι στην περίπτωση του καναρινιού όπως και των περισσότερων στρουθιόμορφων το φωνητικό όργανο κυριαρχεί στην αριστερή πλευρά.


Στην αναζήτηση για τους καλύτερους γεννήτορες, φορείς κατάλληλων φωνητικών κληρονομικά χαρακτηριστικών, οι εκτροφείς ψάχνουν για εμφανή εμπειρικά σημάδια, τα οποία θα σημαίνουν ότι τα καναρίνια φωνής θα έχουν τα καλύτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά.

Παραδείγματα τέτοιων χαρακτηριστικών είναι:

-         Μεγάλο κεφάλι
-         Ευρύ στήθος
-         Μέσο μέγεθος πουλιού
-         Οριζόντια στάση όταν τραγουδάει

Τα τρία πρώτα μορφολογικά χαρακτηριστικά, σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν γίνει, αποτελούν μια ένδειξη για ένα μεγαλύτερο εγκέφαλο, ένα πιο ανεπτυγμένο αναπνευστικό σύστημα όπου τα φωνητικά είναι καλύτερα ανεπτυγμένα και περισσότερο μουσικά.


Διαβάστε επίσης,   Το τραγούδι του καναρινιού ΙΙ



(δεν έχει χρησιμοποιηθεί όλο το κείμενο)